Przejdź do treści

CPK BEZ TAJEMNIC. PRZEŻYJMY TO JESZCZE RAZ

Niniejszy tekst porządkuje wydarzenia wokół CPK, od dnia wyborów parlamentarnych w 2023 roku do ubiegłego tygodnia, kiedy rząd ogłosił ogólnikowe plany w sprawie głośnej inwestycji, a posłowie Paulina Matysiak i Marcin Horała wspólny ruch społeczny. Pisany jest z perspektywy autora petycji w sprawie kontynuowania budowy CPK i aktywisty, będącego w centrum działań oddolnych. Wykorzystuję w nim robione na bieżąco notatki

Temat CPK przeszedł jak fala sejsmiczna przez zastygły krajobraz polityczny i medialny Polski. Na stałe wrósł w debatę publiczną. Rozwój jest politycznym słowem roku, być może dekady. Wyrazem nowego typu aspiracji Polaków, którzy nie zadowalają się minimalizmem. W zjawisku społecznym, nazywanym umownie ruchem CPK nie chodzi oczywiście o sam hub lotniczy, czy szybką kolej. Nadzwyczajne zainteresowanie inwestycjami strategicznymi, to symptom przeczuwanej i pożądanej przez wielu Polaków zmiany. Zmiany wywołanej zmęczeniem rykowiskiem wojny partyjnej, destrukcyjnej dla państwa, wspólnoty, przyzwoitości i racjonalności życia publicznego. 

Motywacje dołączania do ruchu CPK są różne. Dla piszącego te słowa kluczowe były suwerenność, rozwój i wspólnota. Nazywam je triadą wartości nowoczesnego państwowca. Nie ma w niej miejsca na utożsamianie interesu państwa z interesem jakiejkolwiek partii.

PAŹDZIERNIK 2023

15.10 Koalicja KO, Trzeciej Drogi i Nowej Lewicy wygrywa wybory. Zaczyna się interregnum i desperackie próby formowania rządu przez Morawieckiego. Nowa władza zapowiada zatrzymanie CPK  i zweryfikowanie inwestycji w audytach, prowadzonych przez niezależnych ekspertów. 

Daje to nadzieję na kontynuację, ale też buduje lęk o wynik weryfikacji, ze względu na antyrozwojową reputację Tuska. 

21.10 Szymon Janus publikuje na platformie X. wątek CPK Fakty i Mity. Oparty na wielu źródłach tekst, ma niespotykaną w warunkach polskich liczbę ponad 2 milionów odsłon. To zainteresowanie wielokrotnie przekraczające zasięgi największych kont, jak premiera Tuska i prezydenta Dudy. Wyraźne wskazanie, że temat jest nośny i wykracza poza plemienność partyjną. 

24.10 Uchwała Rady Ministrów w sprawie szczegółów drugiego etapu programu inwestycyjnego CPK, na lata 2024-2030

24.10 wywiad Macieja Laska dla Rynku Lotniczego. Zapytany wprost, czy CPK powstanie, odpowiada: Nie. W jego miejsce mają być rozbudowane lotniska regionalne.  

Od jesieni 2023, Maciej Wilk, były dyrektor LOT, zamieszcza regularne wpisy o CPK na platformie X. Doświadczenie, wiedza praktyczna i przystępna forma tekstów, szybko przyciągną rzesze obserwujących, dla których stanie się autorytetem. Wilk, a z czasem inne kompetentne osoby, będą wyręczać media i polityków w prowadzeniu rzetelnej debaty, opartej na faktach, a nie emocjach partyjnych.

29.10 Andrzej Banucha, były dyrektor PKP, udziela wywiadu w ‘Układzie otwartym’. Rozmowa pod tytułem “Czy Polska potrzebuje CPK’ przyciąga 85 tys widzów. 

Tego samego dnia jedno z anonimowych kont platformy X inicjuje hashtag #TakDlaCPK 

LISTOPAD 2023

W soszial mediach rośnie zainteresowanie sprawą. Kontrastuje to z jej zawieszeniem politycznym, w czasie bezkrólewia i kontredansów wokół tworzenia nowego gabinetu. Zwolennicy CPK nie mają partnerów do debaty. Kiedy się w końcu pojawią, będą debaty unikali. 

1.11 Sebastian Mikosz, były prezes LOT za czasów PO, opowiada pozytywnie o CPK w programie Didaskalia Patrycjusza Wyżgi. Program dociera do 300 tysięcy osób. To zasięg większy, niż niejeden program informacyjny w głównych stacjach TV. 

5-9.11 Sondaż IBRIS. Za kontynuacją projektu opowiada się 59 % Polaków. Przeciw jest 40%.

Poparcie społeczne to kluczowy czynnik, który będzie ewoluował.

GRUDZIEŃ 2023

1.12 Na wpływowym kanale YouTube, Good Times Bad Times Huberta Walasa, odcinek dowodzący zasadności budowy CPK przyciąga ponad 400 tysięcy widzów 

2.12 Publikuję Apel o kontynuację budowy CPK, zarówno w komponencie kolejowym, jak i lotniczym.

List pomyślany jest jako próba konsolidacji głosu zwolenników CPK, także spoza soszial mediów, w narzędzie obywatelskiego wpływu. Skierowany do nowej większości sejmowej, napisany jest w formule nie konfrontacyjnej i apolitycznej. 

Apel wspiera kilkudziesięciu liderów opinii. Szybko staje się najpopularniejszą petycją polityczną w Polsce. Skrzynka odbiorcza jest bombardowana mailami, z wyrazami wsparcia, wzywającymi do organizowania się i manifestacji. 

13.12 Zaprzysiężony rząd Donalda Tuska. 

17.12 Hub lotniczy i linia kolejowa Ygrek zostają wpisane do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T 

19.12  Maciej Lasek w Radio Zet kwestionuje lokalizację hubu lotniczego w Baranowie. Ubolewa nad znakomitą jakością gleby w okolicy i wskazuje wyzwania hydrogeologiczne. Powtarza zbijane wielokrotnie zarzuty o zbyt krótkim terminie realizacji inwestycji i przymusowych wysiedleniach. 

 22.12 Poseł Lasek oficjalnie zostaje Pełnomocnikiem rządu ds. CPK. Urząd umiejscowiono w strukturach Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Lasek zawdzięcza mandat m.in. udziałowi w kampanii StopCPK i członkostwie w sejmowym Zespole ds. przeskalowanych inwestycji i przymusowych wywłaszczeń.

Trudno powiedzieć, czy o nominacji zdecydowało mało wyrafinowane rozumowanie, jakoby specjalista od wypadków lotniczych znał się na zarządzaniu portami lotniczymi.

29.12 Pełnomocnik Lasek zapowiada rozbudowę Okęcia o nowy terminal. Ignoruje narzucony przez trudną do zmiany decyzję środowiskową limit 600 lotów na dobę, brak stanowisk postojowych, potrzebę nowej sortowni bagażu i nowej drogi kołowania od pirsu północnego.

STYCZEŃ 2024

Politycy ruszają na kolejny szlak kampanijny, próbując ugrać coś dla swoich lokalnych interesów na trendującym temacie. Hitem sezonu jest poseł Frysztak z Radomia, który snuje wizje triportu lotniczego. 

1.01 Rozmowa Macieja Wilka w Historii Realnej przyciąga w 48 godzin 300 tysięcy widzów 

2.01 Onet publikuje tekst o 150 mln nowych pasażerów lotniczych w Europie Środkowo-Wschodniej w ciągu 10-15 lat

4.01 Znany publicysta Gazeta.PL, Grzegorz Sroczyński, sugeruje nowemu rządowi PR-ową zmianę nazwy CPK i kontynuowanie projektu. 

5.01 Pełnomocnik ds. CPK ogłasza czas rzetelnej analizy. W myśl memicznej zasady: Najpierw cię ignorują, Lasek unika konsekwentnie debaty publicznej, za to udziela się w przyjaznych mediach i własnym programie na YouTube. 

Dyskusja merytoryczna z politykami, okopanymi za majestatem swych urzędów, nigdy się nie odbędzie, a szkoda. Szkoda, ponieważ stosunek do CPK, jak każdej sprawy strategicznej państwa, nie powinien być aktem wiary lub niewiary. Jest dość dowodów i materiałów źródłowych, by wywieść z nich uargumentowany pogląd w sprawie. Nie powinien być też aktem wierności Partii i jej przekazom, które nader często się zmieniają, co wkrótce zobaczymy i w tym wypadku.

Społeczna ocena CPK powinna być w demokracji aktem racjonalności która – coraz więcej Polaków wyczuwa to instynktownie – staje się ofiarą destrukcyjnej polaryzacji. Polaryzacja to domena plemiennych emocji, zatem partie z premedytacją nie dopuszczają do życia publicznego sfery intelektu i niszczą samą ideę rozmowy, wypieranej przez prymitywne i kłamliwe przekazy, o czym szerzej pisałem tutaj 

https://obserwatorgospodarczy.pl/2024/06/24/iii-rp-to-atrapa-demokracji-przedstawicielskiej-dlatego-podzieli-los-prl-felieton/

Jeśli ktoś poznaje temat CPK w dobrej wierze i z uczciwością intelektualną, jeśli poświęca bodaj pół godziny na lekturę niezależnych ekspertyz albo odsłuchanie jednego z wielu monograficznych materiałów w nowych mediach, wtedy przygniatająca przewaga argumentów za hubem lotniczym i szybką koleją dla Polski staje się ewidentna. 

3-5.01 Zgłasza się kilku dziennikarzy z prośbą o materiał na temat Apelu o kontynuowanie budowy CPK. Po publikacji jeden z wydawców portalu branżowego pisze mi, ewidentnie poruszony, o kilkudziesięciu tysiącach odsłon w jeden dzień : Tekst święci triumfy. Oczywiście nie chodzi o piorunujące pióro niżej podpisanego, tylko temat. Obserwując od dekad ekosystem medialny, wyczuwasz nowy, nieznany gatunek fali, której jesteś częścią. Rodzi się idea, zaraźliwa, jak wirus, choć media głównego nurtu, uzależnione od klikalności wojny partyjnej, wciąż ją ignorują. 

Na szczęście ich rola systemowa słabnie, bo mają coraz silniejszą konkurencję. W tle potyczki o CPK toczy się niewypowiedziany bój o rząd dusz, między dotychczasowym mainstreamem, tzn. zaprzągniętymi do walki polaryzacyjnej mediami ery analogowej, a nowymi mediami cyfrowymi. Te pierwsze kolportują przekazy, popcorn i dostarczają widzom tożsamościowych treści, utwierdzajacych w przekonaniach. Prawdziwa, merytoryczna debata publiczna toczy się gdzie indziej. W godzinnych wywiadach monograficznych na YT z ludźmi z branży, a nie dyżurnymi ekspertami od wszystkiego, jak w TV. W podcastach, gdzie szanuje się inteligencję odbiorcy i podaje dane, a nie wciska tanie emocje. Na branżowych portalach, gdzie dziennikarze niezależni od polityków widzą przytłaczającą dysproporcje racjonalnych argumentów na rzecz CPK. W końcu na platformie X, gdzie toczy się dyskusja techniczna. W erze szybkich, śmieciowych newsów, odbiorcy tęsknią za dłuższą formą. Opowieścią, która usensowi im niezrozumiały, przytłaczający świat XXI wieku. Infosfera cyfrowa ma własne zagrożenia i ciemne strony,  nie ma sensu jej generalizująco idealizować. Natomiast wielu młodych twórców internetowych spełnia fundamentalny warunek mediów demokratycznych – są niezależni.  Niezależni od hierarchii redakcyjnych i nie uwikłani w budowane od dekad, partyjno-finansowe układy towarzyskie. Dlatego mają szanse zdetronizować media starego nurtu, od dawna kompromitujące rolę IV władzy w demokracji. 

10.01 Wpis Macieja Wilka, komentujący propagandowy materiał neo-TVP o CPK osiąga ponad 3 miliony odsłon. Absolutny rekord, tym bardziej, że zamieszczony na wciąż niewielkim koncie.

11.01 Ołtarzgate. Proboszcz parafii w Wiskitkach chwali się ufundowaniem ołtarza w jego kościele za 400 tys złotych przez spółkę CPK. Czołowi reprezentanci ruchu zgodnie krytykują takie praktyki korporacyjne . 

14.01 Debata Wilka w Układzie Otwartym, z przedstawicielem starej gwardii, przełomu lat 80/90, Ryszardem Wojtkowskim. Pan Ryszard nie wie jeszcze, że partia, której jest doradcą, Polska2050, zmieni radykalnie podejście do CPK. 

15.01 Jakub Kubajek publikuje analizę czasu  dojazdu z poszczególnych dzielnic Warszawy do lotniska w Baranowie. Tekst obala mity i odpowiada na stołeczne lęki o odległym hubie. 

16.01 Petycja zostaje przeniesiona na dedykowaną stronę TakDlaRozwoju.  

Do współpracy na rzecz ruchu, skrzykują się nieznane sobie wcześniej osoby, o przeróżnych afiliacjach ideowych i politycznych. Bez hierarchii i formalnych struktur, bez legitymacji i strażników prawomyślności, bez władzy nad innymi, samorzutnie organizującymi się grupkami aktywistów. Klasyczna, oddolna organizacja sieciowa. Każdy wnosi inne umiejętności i wiedzę: lotniczą, kolejową, aktywizm, zdolności analityczne. Starsi rozumieją technologię polityczną, młodsi technologie cyfrowe. Hashtag TakDlaRozwoju dominuje dzień po dniu w trendach. Trudno to dalej ignorować, zatem zaczyna się szyderstwo z ‘sekty’ i ‘zakonu CPK’.  Potem się z ciebie śmieją… 

Stajemy przed dwoma zagrożeniami: nie przegrzać tematu i nie dać się zapędzić do partyjnej szuflady. Szczególnie niebezpieczne jest utożsamianie zwolenników CPK z PIS. Kilka osób odmawia występów w jawnie propisowskich mediach. Z premedytacją krytykujemy upartyjnioną retorykę prawicy oraz chybione posunięcia poprzedniej władzy, co wpędza w dysonans poznawczy plemiennych  obserwatorów. Najbardziej zagorzali wyborcy formacji Kaczyńskiego zaczynają rozliczać nas z głosowania w wyborach i kręcić nosem na zwolenników CPK z wrogich sobie ‘kościołów’ politycznych. Nie rozumieją, że ponadpartyjne poparcie to jedyna szansa CPK.  

20.01 Artykuł Macieja Strzembosza w Rzeczpospolitej o rosnących aspiracjach Polaków. Bycie cudzym wagonikiem już nas nie zadowala. Chcemy mieć jako państwo własny pociąg, tory i cel podróży.

21.01 Apel ma już 30 tysięcy sygnatariuszy

22.01. Znany, apolityczny zwykle użytkownik X o aliasie Marian Baczal inicjuje akcję wpisywania #TakDlaCPK w zdjęcie profilowe. Happenning wiraluje przez wiele dni. Zwolennicy inwestycji, z braku wzoru grafiki, spontanicznie domalowują hasło, oznaczając czym się da swoje konta. Rzecz anegdotyczna, ale miarodajna dla spontanicznych metod działania ruchu. Na ulicach Polski pojawiają się pierwsze, wydrukowane chałupniczo przez wolontariuszy wlepy. Ktoś nikomu nieznany nadsyła grafikę, ktoś inny montuje klip na kanwie filmu Avengers. Tak CPK i szerzej, agenda rozwojowa, wrastają organicznie w tkankę życia publicznego. 

23.01 Do Rady Nadzorczej i Zarządu CPK nominowani są znajomi pełnomocnika z ruchu StopCPK, mimo wcześniejszych obietnic bezstronności. Tymczasem za inwestycją opowiadają się ponad plemiennymi podziałami PIS i Ruch Ośmiu Gwiazd. Pola Matysiak z Razem, Krzysztof Bosak z Konfederacji i Cezary Grabarczyk z PO. Młodzieżówka ONR i młodzieżówka Lewicy. Wyborcy wszystkich partii. Dziennikarze konkurujących portali, dyskretnie kibicujących ruchowi. Redaktorzy wPolityce, gazety.pl, TVN, Republiki i Radia Maryja. Generałowie i znany pacyfista z lewicy. Pokłóceni na co dzień geopolitycy. Ekonomiści ze szkoły Kaleckiego i Keynesiści. Szef organizacji pracodawców i związkowcy. Dyrektorzy z branży lotniczej z czasów PO i PIS. Biskupi i ateiści. Górnicy, główny orędownik atomu w PL, przeciwnicy atomu, a nawet negacjoniści klimatyczni. Skala transgresji w tej sprawie jest unikalna, jak na patologiczną polaryzację w Polsce. 

24.01 Andrzej Ilków, ekspert StopCPK, zostaje Prezesem CPK. Inwestycję krytykuje znany rusofil, Piotr Panasiuk.

28.01 Kandydaci na prezydenta Warszawy, w tym krytykowany przez własnych wyborców Tobiasz Bocheński z PIS, zaciekle bronią w kampanii samorządowej istnienia wysłużonego Okęcia. To skandal, że mamy budować jedno lotnisko kosztem drugiego

Chciałoby się dodać, że taki sam skandal, jak fabryki budowane niegdyś kosztem manufaktur. Jak firmy cyfrowe powstające w miejsce fabryk. Tak, jak atom i OZE zastępujące kopalnie i elektrownie węglowe. I tak, jak samo Okęcie powstałe niegdyś na miejsce lotnisk na Polach Mokotowskich, Gocławia i Bemowa. Rozwój cywilizacji zachodniej to opowieść o zmianie, z którą Polska, wiecznie opóźniona cywilizacyjnie, ma rutynowo problem. 

Okęcie, jak górnictwo i służba wojskowa, staje się papierkiem lakmusowym, testem dla graczy politycznych, oddzielającym oportunistów od państwowców. Inaczej, niż w wielu krajach europejskich, gdzie z powodzeniem przeprowadzono dekarbonizację i przywrócono powszechną służbę lub ćwiczenia wojskowe, w Polsce nie przeszedł go praktycznie nikt ze sceny partyjnej. Tymczasem zagospodarowanie 800ha terenów dzisiejszego Lotniska Chopina stanowi okazję do rozwiązania wielu bolączek mieszkalnych Warszawy. 

 

   LUTY 2024

Osoby wspierające budowę CPK angażują się w edukację obywatelską, opartą na analizach i cierpliwym odkłamywaniu partyjnych mitów i pospolitych kłamstw. O gigantomanii CPK będącego ledwo dwunastym lotniskiem w UE. O pisowskiej  inwestycji, nad którą w rzeczywistości pracowało wiele rządów ostatnich dekad. O zmyślonych przymusowych wywłaszczeniach. O wyolbrzymianych kuriozalnie kosztach. Nonsensy o centralistycznym charakterze projektu, który wręcz przeciwnie, zaledwie wypełnia pozaborcze, absurdalne na tle Europy, luki sieci kolejowej w centrum Polski. Z czasem dostajemy wiele deklaracji od osób, które dzięki kampanii informacyjnej przekonują się do inwestycji, mimo początkowego sprzeciwu.

 

Początek lutego – sprawa CPK niezmiennie w trendach. Narasta poirytowanie środowisk, przywykłych do monopolu medialnego wojny polsko-polskiej, służącej od lat ich interesom.

06.02 Michał Wróblewski z Wirtualnej Polski publikuje tekst: CPK może przetrwać. Zmiana tonu w koalicji. Prawdopodobny wpływ badań i rosnącego poparcia dla CPK wśród wyborców koalicji rządzącej. 

Przygotowuję listę mailingową i organizuję akcję  Napisz Do Posła O CPK

07.02 Debata w Kanale Zero z udziałem zwolenników CPK, Macieja Wilka i Tomasza Wróblewskiego oraz Macieja Kruszyny i Roberta Tomanka w roli oponentów. Szacunek dla sceptyków za podjęcie rękawicy. 

08.02 Rozszerza się ponadpartyjne poparcie dla sprawy, tym razem w Sejmie. Pierwsze posiedzenie parlamentarnego zespołu  Tak Dla Rozwoju. CPK-Atom-Porty. Unikalny, ekumeniczny skład, w konstruktywnej sprawie. Dziewięcioro na 31 członków wywodzi się spoza PIS. Pełnomocnik Lasek, mimo zaproszeń, konsekwentnie nie przychodzi na posiedzenia, zasłaniając audytem. 

09.02 Poznajemy monstrualną skalę zainteresowania opinii publicznej sprawą. Według Polityka W Sieci zasięg sumaryczny tematu przekroczył miliard wzmianek w ciągu 12 m-cy, z czego pół miliarda od czasu wyborów. Nasycenie treści  i sentyment odbioru są głównie pozytywne, dominuje język korzyści. Dyskusja przekracza granice platformy X (45%) jest także intensywna na Facebooku (30%) i w mediach tradycyjnych (19%).

Ruchu CPK nie da się już zignorować, ani wyśmiać. Zaczyna się szukanie haków na rozpoznawalne twarze, a kiedy to zawodzi, pojawia czarny PR. Prześwietlane są życiorysy i aktywność w sieci, a efekty ‘śledztw’ kto kogo lajkuje i obserwuje, publikowane w tonie programów Bogusława Wołoszańskiego. Ironicznie, anonimowe co do jednego konta analityków politologicznych, wspierających PO, nazywają trollami zwolenników, występujących pod nazwiskiem i twarzą. Tak zwani dziennikarze, wpierw dzielą się publicznie swoimi insynuacjami co do ruchu TakDlaRozwoju, a dopiero potem ogłaszają gromadzenie dowodów, których do dziś nie poznaliśmy. Zmienią front, kiedy zmieni go nowa władza. Wobec szeregowych obywateli aplikuje się testowaną w walce partyjnej taktykę oczerniania, znaną wcześniej z telewizji Jacka Kurskiego. Snuje się teorie konspiracyjne, imputuje powiązania z PIS, tropi pajęczynę układu i ciemne siły stojące za wspieraniem budowy CPK. Ukoronowaniem kampanii będą plecione androny o trollach z Pskowa i Petersburga. Jeden z wpływowych krytyków CPK, oskarżający o płatny lobbing osobę prywatną (generała Hodgesa), musi za to sądownie przepraszać. 

11.02 Ponad dwugodzinna debata o CPK w Kanale Zero przebija milion odsłon.

W Tok FM wywiad z apolitycznym profesorem Rafałem Kucharskim, międzynarodowym specjalistą, budującym matematyczne modele transportowe. Profesor opiniuje PMT (Pasażerski Model Transportowy) stworzony przez jego zawodowych odpowiedników, zatrudnionych przez CPK. Nazywa go najbardziej zaawansowanym w Polsce i wiodącym w Europie, narzędziem planowania infrastruktury, co więcej, publicznie dostępnym w sieci. Merytorycznymi przesłankami projektu zajmuje się także ceniony w kraju popularyzator nauki, Tomasz Rożek. 

12.02 Donald Tusk, przed Radą Gabinetową,  recytuje wielokrotnie prostowane spiny o gigantomanii i przewale kasy. Rzuca nieprawdziwe kwoty setek miliardów i opowiada o lotnisku CPK, jakoby większym, niż mają Niemcy i Francuzi. 

13.02 Małgorzata Niemczyk, szefowa parlamentarnego Zespołu ds. przeskalowanych inwestycji i przymusowych wywłaszczeń (które nigdy nie miały miejsca) argumentuje, że przez budowę CPK zabraknie w Polsce cementu.

14.02 Klub Jagielloński ogłasza Apel liderów opinii, wzywający do zażegnania kryzysu ustrojowego i skupieniu przez polityków na rozwoju oraz obronności

15.02 Maciej Wilk zakłada Stowarzyszenie TakDlaCPK. Po pierwszej dobie liczy ponad tysiąc członków

W tygodniu publikowane są 4 sondaże: Pollstera, IBRIS i dwa United Survey. Utrzymuje się wysokie poparcie dla kontynuowanie inwestycji (średnio 58%) natomiast zwraca uwagę duży spadek głosów przeciwnych (do 23%) oraz aż 85 proc poparcia wśród wyborców Trzeciej Drogi, mających odmienne zdanie, niż liderzy ich formacji. Członkowie ruchu CPK odczytują te dane, m.in. jako efekt pozytywnej kampanii informacyjnej.

27.02 KPRM w odpowiedzi na zapytanie posłanki Matysiak nie jest w stanie wskazać ekspertyz, które wg premiera Tuska miały ‘ stawiać CPK pod znakiem zapytania”. W rzeczywistości praktycznie wszystkie ekspertyzy powstałe w ciągu ostatnich 20 LAT jednoznacznie wskazują na konieczność i opłacalność  budowy nowego lotniska. Stanie się stałą praktyką, że dezinformacje obozu władzy są  odkłamywane przez noty społecznościowe, organizacje factcheckingowe, zapytania w trybie informacji publicznej i interpelacje.

28.02 unieważniony pierwszy z 8 przetargów. Wybrane firmy krzaki błyskawicznie stają się memem w sieci. Do audytu wielomiliardowej inwestycji wybrano konsorcjum trzech garażowych podmiotów, bez doświadczenia i wiedzy, zatrudniających łącznie 20 pracowników. Jeden z szefów promował się w sieci roznegliżowaną grafiką kobiecego biustu.

MARZEC 2024

Władza orientuje się, że największym promotorem wrzawy medialnej wokół CPK jest ona sama i jej posunięcia. Blokada informacyjna na czas kampanii. Komunikat CPK o nieudzielaniu informacji do czasu zakończenia audytów. Pełnomocnik Lasek minimalizuje aktywność publiczną. Z nielicznych komunikatów o przetargach, dowiadujemy się o wydłużanych terminach audytów i obniżanych wymaganiach dotyczących doświadczenia oferentów, do dosłownie zera.  

3.03 piekło zamarza. Gazeta Wyborcza publikuje tekst Dlaczego CPK ma sens, pióra Wawrzyńca Święcickiego. To odosobniony przypadek, bo dominuje w tym dzienniku stanowisko Jarosława Ossowskiego i ponad 70-letniego eksperta GW od ekonomii, Witolda Gadomskiego. Pan Witold konsekwentnie atakuje od lat polskie inwestycje strategiczne, jak Baltic Pipe, CPK, czy atom, za to broni Nord Streamu, czy kontraktów gazowych z Rosją. Dostrzegalny jest konflikt pokoleniowy. Liderzy opinii opowiadający się przeciw CPK, są często uformowani w PRL, nierzadko byli członkami PZPR. W klubie oldbojów wyróżniają się Grzegorz Kołodko, Marcin Święcicki, Leszek Miller, Leszek Balcerowicz, Marek Serafin, Janusz Piechociński, Ryszard Wojtkowski, czy wspomniany W. Gadomski. Tym bardziej cieszy mocno pozytywne stanowisko innego przedstawiciela starszego pokolenia, Macieja Strzembosza z Rzeczpospolitej. 

5.03 Portal dlapilota.pl publikuje wyniki ankiety przeprowadzonej w branży lotniczej. Na ponad 2700 oddanych głosów, przygniatająca większość środowiska opowiada się za powstaniem hubu lotniczego w Baranowie.

Osoby z doświadczeniem w branży lotniczej miesiącami próbują edukować polityków recytujących ignoranckie przekazy. O roli hubów w świecie i idealnej lokalizacji Polski. Jak niewydolne staje się Okęcie. Jak w ciągu dekad sprawdzały się historyczne projekcje przepływów pasażerskich w Polsce. Dlaczego nie wykorzystujemy potencjału cargo lotniczego. Jak skłonność do podróżowania rośnie wraz z wzrostem PKB per capita. Jak connectivity jest na Zachodzie katalizatorem wzrostu gospodarczego. 

8.03 Kolejny wywiad prezesa RyanAir O’Learego,  lobbujący za likwidacją CPK. Szef irlandzkiego przewoźnika ma otwarte łamy w polskich mediach na stałe promowanie prywatnych interesów, kosztem narodowych. W tonie pana wasalnego wzywa publicznie przedstawicieli władz polskiego państwa do swojej siedziby, chwali interwencjami u ministrów, dyktuje Polsce politykę lotniczą . Jego linia otrzymała w ostatniej dekadzie ok. 300 mln zniżek od polskiego podatnika, płacąc w Modlinie 6 zamiast 28 złotych za pasażera. Nie waha się wykorzystywać pozycji monopolisty w Modlinie do szantażu ograniczeniami połączeń. 

Spór starego z nowym, w tle sporu o CPK, widać nie tylko w polityce i mediach, ale i ekonomii. Eksperci ekonomiczni młodszego pokolenia, z wykształceniem międzynarodowym i doświadczeniem kapitalizmu, ścierają się z pokoleniem PRL, które na początku lat 90-ych intronizowało w gospodarce polską mutację liberalizmu i własne wyobrażenia o  wolnym rynku. Wyobrażenia podszyte prywatnymi traumami po kryzysie lat 70-ych i 80-ych, oparte na intuicjach, a nie wiedzy. Ekipa Leszka Balcerowicza, z Instytutu Marksizmu-Leninizmu jak i reszta społeczeństwa, wychowana w komunizmie, po prostu nie miały szansy poznać praktycznego kapitalizmu. Skutkuje to mitami, do dziś utrwalanymi w  mediach starego nurtu przez tzw. ekspertów, których prognozy setki razy okazywały się błędne, a mimo to oni wciąż funkcjonują w zaprzyjaźnionych redakcjach, jako autorytety publiczne. Mity dotyczą podstawowych pojęć, które dla mieszkańców Zachodu są aksjomatami. Czym różni się dług prywatny od publicznego, budżet państwa od budżetu domowego, rozwojowy wydatek inwestycyjny od bezzwrotnego kosztu. Kluczowa rola i odpowiedzialność państwa w przedsięwzięciach strategicznych.  Jakie są konstytucyjne obowiązki władzy wobec tworzenia infrastruktury publicznej i dlaczego od czasów rzymskich (których dziedzictwa w Polsce nie mamy) jest ona w Europie wyłączana z bieżącej walki politycznej. 

10.03 Nowe władze spółki CPK przyznają w trybie informacji publicznej, że projekt jest wg dokumentacji rentowny 

15.03 Przekładane terminy kolejnych audytów 

20.03  Prezydent Warszawy kontynuuje tour po mediach, w których chwali się oddaniem tzw. kładki nad Wisłą, reklamowanej potem jako symbol rozwoju Polski, w klipie opublikowanym przez dedykowane rozwojowi ministerstwo. Kiedy skończy się sezon wyborczy, zmieni z kolegami zdanie w sprawie CPK, z dnia na dzień.

Za walką z CPK stoi oczywiście nie tylko niewiedza, lęki czy kompulsja antypisowska, ale i konkretne interesy, jak układ PSL i RyanAira wokół lotniska w Modlinie, czy partyjne interesy baronów PO w regionach. Na sabotowaniu CPK zyskują konkurencyjne porty i linie lotnicze w regionie, natomiast tracą polscy pasażerowie i przedsiębiorcy. 

22.03 Władze sejmiku lubuskiego rozpisują przetarg na tzw. promocję województwa, w formie dopłat do lotów zagranicznych przewoźników. To patent wielu samorządów na wyprowadzanie środków publicznych na potrzeby wyborcze polityków. Stowarzyszenie TakDlaCPK będzie domagać się ustawowego zakazania tych praktyk, omijających regulacje pomocy publicznej.

KWIECIEŃ 2024

03.04 Posłanka Żukowska w Kanale Zero opowiada o, cytat: patologii powiązań polityków i rodzin PSL wokół lotniska w Modlinie. Podkreśla, że Lewica próbowała w tej sprawie interweniować u koalicjanta. 

05.04 Niemiecki dziennik Die Welt publikuje artykuł autorstwa Philippa Fritza na temat CPK Polska deklaracja wojny. Chwytliwy tytuł, zgodnie z przewidywaniami, wybrzmiewa szerokim echem w kraju 

 7.04 Wybory samorządowe i pierwsza tura wyborów prezydenckich w miastach 

11.04 Rząd Niemiec, w reakcji na publikację Die Welt, zachęca publicznie Polskę do budowy CPK: Brakuje takiego lotniska dla Europy Wschodniej.

12.04 Przyjęcie wniosku o decyzję lokalizacyjną, opóźniane z kuriozalnych powodów. Wymaga uzupełnienia o mapę w skali 1:5000 (140x80cm), której władze CPK nie dostarczają przez 2 miesiące. 

13.04 Pełnomocnik Lasek zapowiada, że  jeszcze w kwietniu raport z audytu wewnętrznego zostanie złożony na ręce premiera. Audyt, skrajnie nietransparentny, jest ponoć realizowany siłami spółki, biura pełnomocnika i przy wykorzystaniu zewnętrznych konsultantów. Niestety eksperci nie zostaną ujawnieni, w związku z czym podnoszą się głosy, że audyt sam potrzebuje zaudytowania

15.04 Krzysztof Domarecki, prezes międzynarodowej Grupy Selena, publikuje z własnej inicjatywy klip, określający CPK bramą na świat dla polskiego biznesu. Podkreśla potrzebę ambicji i uniezależniania się, także mentalnego, od inwestycji zagranicznych. 

23.04 Prezes Rady Nadzorczej CPK zapowiada przeprojektowanie szprych CPK 

24.04 Jakub Kubajek i Mateusz Bratkowski składają w Kancelarii Sejmu Apel o kontynuację budowy CPK wraz z ponad 90 tysiącami podpisów. Apel adresowany jest do Donalda Tuska i pozostałych liderów koalicji rządzących.

24.04 Ponad tysiąc obywatelskich wniosków do NIK o przeprowadzeniu kontroli w CPK 

29.04 PIS wygrywa wyraźnie na terenach planowanego CPK. Temat hubu przebija w polskich trendach mecze Ligi Mistrzów

30.04 Rada Polskich Przedsiębiorców Globalnych wzywa w liście do Premiera do pilnej realizacji inwestycji. Nazywają ją kołem zamachowym gospodarki.

 

MAJ 2024

Po wyborach samorządowych następuje płynne przejście partii do kampanii przed wyborami do Parlamentu Europejskiego. TakDlaCPK podpięte zostaje do narracji o PIS, agencie rosyjskich wpływów. Zwolennicy CPK okazują się trollami z Pskowa.  Mabena głównej partii rządzącej po raz kolejny próbuje ramować spór o CPK w ulubioną walkę z PIS i walczyć z oddolną ideą topornymi przekazami. Po trzydniowej akcji skoordynowanych grafik i hashtagów,  zblazowana machina propagandowa przechodzi do spinów na inne tematy dnia. 

Dużo istotniejsza jest reakcja zwolenników CPK, pokazująca różnicę między tak zwaną mabeną partyjną, a ruchem oddolnym. Mabena partyjna zrobiłaby skoordynowaną kontrakcję. Po grupach aktywistów na X popłynąłby hashtag do posiania, ze skryptem typu: To ja stoję za CPK. Towarzyszyłyby temu profesjonalne grafiki. Jak zareagowali na spin o botach zwolennicy CPK? Nijak. Jedni się wściekli, inni parsknęli śmiechem z poczucia absurdu, jeszcze inni z przekory skrzyknęli się do otwartej grupy społecznościowej, liczącej dziś ponad sześć tysięcy osób. Nikt nie dostał z góry kontrprzekazu, bo góra nie istnieje. Ruch społeczny, bez hierarchii i struktur jest autentyczny i nieuchwytny dla wulgarnych intelektualnie metod pałkarskich. Dzięki usieciowieniu przyciąga ludzi ponad podziałami. 

7.05 Marcin Duma, prezes IBRIS ujawnia wyniki badań motywacji przeciwników CPK, dominujących w elektoracie KO. Kluczowa okazuje się obawa osób lepiej sytuowanych, że upowszechnienie szybkich kolei i wakacji zagranicznych pozbawi ich wyznaczników przewag klasowych. Cytat: Po 8 latach rządów PIS, chęć zagonienia chłopów do czworaków jest przemożna.

13.05  Adam Czarnecki staje pod Sejmem z tablicą TakDlaCPK. Zmiana warty. Twarzami ruchu stają się coraz częściej ludzie młodzi.

14.05 Rusza zbieranie tysiąca podpisów, wymaganych do formalnego założenia komitetu obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej. Komitet planuje złożyć w Sejmie projekt, zobowiązujący władzę do realizacji lotniska CPK i inwestycji kolejowych na trasie Warszawa-Łódź do końca 2030 roku oraz do zapewnienia inwestycji finansowania. 

16.05 Do Adama Czarneckiego pod Sejmem  dołączają kolejne osoby, które staną się obiektem przyjaznych i wrogich zaczepek posłów. 

21.05 Premier Portugalii ogłasza plan budowy nowego lotniska dla Lizbony. Ma być oddane do 2034 roku, pomimo faktu, że nawet nie rozpoczęto fazy przygotowawczej. W Polsce jest ona na ukończeniu. 

27.05 TakDlaCPK staje się częścią Strategii dla Rozwoju Polski 2050, z ambitnym celem realizacji do 2030 roku. To największa wolta w łonie koalicji, ale nie jedyna. Nowa Lewica w kampanii również wykorzystuje hasło TakDlaRozwoju. Ostatnim szańcem oporu staje się formacja Donalda Tuska. 

CZERWIEC 2024

05.06 Poruszenie w mediach, wg których Donald Tusk ma ogłosić następnego dnia, tuż przed wyborami, kontynuację budowy CPK. Informacje okazują się kaczką dziennikarską

09.06 Wybory do parlamentu europejskiego.

12.06 Unieważniony ostatni z ośmiu przetargów na audyt.

13.06 Poseł Witold Zembaczyński, powołując się na informacje od pełnomocnika Laska, ujawnia wykrycie serwera w Petersburgu, z którego hashtag TakDlaCPK miał być generowany ponad milion razy na dobę. Poseł dodaje: To jest wojna hybrydowa prowadzona przez Rosję. Mamy na to dowody. 

13.06 Sondaż dla Dziennika Gazeta Prawna. Odsetek przeciwników, względem badania z listopada  2023 roku, maleje z 40% do 23%. Najistotniejsza jest radykalna zmiana sentymentu wśród wyborców obecnej władzy. Poparcie dla CPK wzrosło wśród nich z 26% do 50% a liczba głosów przeciwnych zmalała z 61% do 39%.

19.06 Marszałek Sejmu przyjmuje zawiadomienie o rejestracji Komitetu Inicjatywy Ustawodawczej TAKdlaCPK. Rusza zbiórka 100,000 podpisów

25.06 Viktor Orban w Paryżu omawia z prezesem Vinci, nowo podpisany kontrakt na rozwój budapeszteńskiego lotniska i plany największego hubu lotniczego regionu. W dziedzinie cargo Węgrzy już wyprzedzają Okęcie. Przypomnijmy, że rząd polski miał w marcu finalizować partnerstwo z Vinci i IMF oraz kilku miliardową inwestycję tychże globalnych specjalistów od hubów.

26.06 Konferencja D. Tuska, M. Laska i ministra infrastruktury Klimczaka. Powtarzane nieprawdy o centralizacji szprych kolejowych, krzywdzie ludzi, zagrożeniu lotnisk regionalnych, planach 200 milionów pasażerów. Po latach zarzucania CPK megalomanii, premier ogłasza, że Polska stanie się wielkim Megalopolis. Ogólnikowe plany kontynuowania inwestycji i ukończenia w 2032 roku. Grafika programu kolejowego, ilustrowana pociągiem Deutsche Bahn, pokazuje wyłącznie duże miasta, w których od dekad dominuje elektorat PO. Nieodparte wrażenie, że jesteśmy świadkiem wydarzenia PR-owego, skierowanego na potrzeby własnego elektoratu i utrwalającego podział na Polskę A i B. Kolejowe hasło konferencji ‘Polska w 100 minut’ do złudzenia przypomina okrągłe cyfry z innego hasła PO ‘100 obietnic na pierwsze 100 dni rządów’. Ich realizacja jest legendarna. 

27.06 Posłowie Paulina Matysiak i Marcin Horała inicjują ruch społeczny TakDlaRozwoju. Posłanka zostaje zawieszona w klubie parlamentarnym Lewicy, a news ‘przykrywa’ konferencję Premiera.

28.06 Biuro Pełnomocnika ds. CPK zaprzeczyło, jakoby posiadało informację o hashtagu TakDlaCPK generowanym z Rosji. Na te rzekome informacje  powoływał się poseł Zembaczyński.

29.06 Instytut Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa (NASK), podlegający Ministerstwu Cyfryzacji, weryfikuje twierdzenia posła. Z 1.8 miliona hastagów dziennie robi się 560 tysięcy przez 365 dni, czyli ok. 1.6 tys dziennie

30.06 Donald Tusk w tweecie powtarza spin o centralnym przewale kasy i zwolennikach-trollach. Zapowiada budowę komunikacji przyszłości. Chciałoby się od premiera RP zobaczyć komunikację teraźniejszości, opartą na powadze urzędu. 

01.07 Biuro Pełnomocnika ds. CPK przechodzi pod skrzydła Ministerstwa Infrastruktury.

 

CO DALEJ

Inwestycja ma już, celowo lub z nieudolności, wywołane opóźnienie. Każdy rok zwłoki to utracone korzyści budżetowe, pogarszająca niewydolność lotnisk i rosnąca konkurencja Budapesztu, Bukaresztu czy Wiednia. Odległe terminy realizacji nie są wiążące dla polityków, znanych z funkcjonowania w logice czteroletnich kadencji sejmowych.  Komunikacja z opinią publiczną odbywa się na infantylnym, propagandowym poziomie i nie dostarcza konkretnych informacji. Na dziś brak szczegółów, co do zmian w programie kolei dużych prędkości, rozbudowy Okęcia, nie mówiąc o bezzałogowych dronach pasażerskich, które według premiera mają być przyszłością stołecznego portu. Plany kontynuowania CPK ogłosiła formacja znana z notorycznie kłamliwych obietnic, a nadzór nad jego budową powierzono przeciwnikom budowy. Sceptycyzm jest w takim wypadku w pełni uzasadniony. 

Misja ruchu CPK dobiegnie końca, kiedy ruszy faktyczna budowa hubu lotniczego. Do tego czasu presja będzie kontynuowana. Kluczowe będzie bezzwłoczne rozpoczęcie realizacji, z autentycznym wsparciem politycznym i finansowym. Tymczasem agenda rozwojowa wrasta w życie publiczne, będąc punktem odniesienia dla polityki w nowym wieku. Prawdopodobnie zdominuje kolejną kampanię, prezydencką. Powstają stowarzyszenia polityczne, eksperckie i grupy społecznościowe, skupiające tysiące aktywistów. Partie od lewa do prawa żyrują swoje działania hasłami TakDlaRozwoju i TakDlaCPK. Mobilizacja społeczna wobec CPK nie jest wyrazem kiczowatej utopii pojednania Polaków, tylko pragmatycznego porozumienia, w sprawach strategicznych dla państwa. Obowiązujący paradygmat partyjnej wojny totalnej unicestwił jakikolwiek obszar zgody, niszcząc poczucie wspólnotowości, bez której państwo silne i sprawne jest niemożliwe.

P.S. Na zakończenie planowałem podziękować imiennie setkom osób, zaangażowanym w ruch CPK. Ponieważ tekst rozrósłby się do nieprzyzwoitych rozmiarów, to zbiorowo wyrażam głębokie uznanie za czas poświęcony sprawie, przez osoby anonimowe, jak i  znane. Dziękuję. 

  • na zdjęciu Adam Czarnecki, przed gmachem Sejmu, pierwszego dnia akcji StoimyDlaCPK

Zapisz się na powiadomienia o nowych analizach na twojepanstwo.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *